
 

 

 

Cross-Media Relations:  

A Challenge for Media Concentration Control  

 

 

 

Summary of the Third Report on the Development of Media 

Concentration and Measures to Secure Plurality of Opinion in 

the Private Broadcasting Sector 

 

 

 

 

 

 

 

 

The German Commission on Concentration in the Media 

(Kommission zur Ermittlung der Konzentration  

im Medienbereich, KEK) 

 

 



 

 1

Overview of Results 

 

Chapter I 

Media Concentration and Ensuring Plurality of Opinion  

 

1 Concentration in the Private Broadcasting Sector and on Media-Relevant 

Related Markets 

 

Plurality of opinion requires journalistic competition, i.e. opinions competing at the intellectual 

and journalistic level. Even if more than one company is licensed to broadcast private televi-

sion, this does not eliminate the danger of dominating public opinion. Some of the risks rele-

vant under plurality aspects are, above all, a tendency towards business concentrations and 

to producing predominantly homogenous content with mass-appeal which is particularly 

prevalent in media markets.  

 

2 Media-Specific Anti-Concentration Law in the Broadcasting Sector  

2.1 Constitutional Law 

 

The freedom of broadcasting which defines the scope of media concentration law is deter-

mined – as is seldom the case with fundamental rights – by the case law of the German 

Federal Constitutional Court (Bundesverfassungsgericht). The Court has emphasized that 

statutory regulations are necessary to ensure that the entire spectrum of opinions will be rep-

resented in broadcasting as fully as possible.  

 

The Interstate Treaty on Broadcasting (Rundfunkstaatsvertrag - RStV) provides a uniform 

standard for nationwide television programs. The regulations are designed in such a way as 

to effectively prevent the risk of creating predominant power over public opinion. This consti-

tutional parameter has to be taken into consideration when discussing changes to the Inter-

state Treaty on Broadcasting as well as when interpreting Section 26 (1) RStV. This espe-

cially excludes an interpretation of Section 26 (1) RStV that merely relies on the respective 

thresholds of 30% or 25% of audience shares, at which prevailing dominance over public 

opinion would be presumed. The German Commission on Concentration in the Media 

(Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich – KEK) shall not clear 

changes in ownership structure or grant a new license despite a prevailing dominance over 

public opinion for the sole reason that the thresholds in Section 26 (2) RStV have not been 

met. 

 



 

 2

2.2 Ensuring Plurality of Opinion in Nationwide Television pursuant to the 

Interstate Treaty on Broadcasting 

 

As a matter of principle, nationwide private broadcasters may broadcast an unrestricted 

number of channels, unless the following applies: If a company and all channels attributable 

to the latter gain “dominance over public opinion”, no further licenses should be granted for 

channels that would be attributed to this company. Moreover, no acquisition of additional 

attributable holdings must be cleared. 

 

The provisions on the “bonus rule” of Section 26 (2) sentence 3 RSTV which came into effect 

when the Sixth Amendment to the Interstate Treaty on Broadcasting (Sechster Rund-

funkänderungsstaatsvertrag) entered into force in 2002 were revised by the Seventh 

Amendment to the Interstate Treaty on Broadcasting (Siebter Rundfunkänderungsstaatsver-

trag): Pursuant to Section 36 (2) sentence 2 in connection with Section 25 (4) sentence 1 

RStV, the competence of determining the requirements for granting bonus points no longer 

lies with the KEK but was assigned to the state media authorities (Landesmedienanstalten) 

to be determined with a three-quarter majority. Another change was the introduction of Sec-

tion 31 (2) sentence 4 RStV which permitted the reach of the regional windows in the context 

of digitizing transmission lines to fall short. Section 39a RStV regulates the cooperation be-

tween the state media authorities (Landesmedienanstalten), the Federal Network Agency 

(Bundesnetzagentur) and the Federal Cartel Office (Bundeskartellamt). 

 

The Eighth Amendment to the Interstate Treaty on Broadcasting (Achter Rund-

funkänderungsstaatsvertrag) changed the requirements for regional window programs of the 

two nationwide general-interest channels with the most extensive reach in Section 25 (4) 

RStV as of April 1, 2005. However, the state media authorities continue to determine by 

three-quarter majority if the requirements now set forth in detail in Section 25 (4) sentence 1 

RStV apply when deciding whether or not to approve an individual window program. Never-

theless, when applying the bonus rule of Section 26 (2) sentence 3 RStV, the KEK now ex-

amines if the regional window meets the newly introduced criteria of Section 25 (4) sen-

tences 2 to 5 RStV which include editorial and legal independence, a separate license and 

secured financing as a prerequisite for allocating broadcasting time.  

 

The Ninth Amendment to the Interstate Treaty on Broadcasting (Neunter Rund-

funkänderungsstaatsvertrag) provides for significant changes relevant to media concentra-

tion law when allocating broadcasting time to independent third parties: Pursuant to Section 

31 (4) RStV, the competent state media authority may add as many as two additional pro-



 

 3

posals under aspects of plurality when choosing a third-party broadcaster if it has received 

more than three applications which qualify for a license.  

 

2.3 European Law 

 

Community legislation also plays an increasingly important role in broadcasting. However, 

the European Union has no express authority to regulate the plurality of opinion in this field. It 

is only able to exert influence on the basis of other competences with regard to the common 

market. The European Commission’s principal concern is not ensuring diversity of opinion 

but rather ensuring competition and economic diversity.  

 

Chapter II Concentration in the Private Broadcasting Sector 

 

1 Nationwide Television 

1.1 Development of audiovisual media 

 

The number of nationwide television channels has grown steadily, in particular between the 

years 2003 to 2006, when it almost doubled. Towards the end of the first half of 2006, 37 

free-TV channels (eight of which were general-interest channels), 50 pay-TV channels and 

two channels in mobile-TV format were broadcasted. Another 59 channels had a broadcast-

ing license but were not broadcast, however. 

 

No significant changes occurred with regard to broadcasters and broadcasting groups. 

Based on viewing habits, narrow, oligopolistic market conditions can still be observed. With 

regard to nationwide television, the four broadcasting groups ARD, ZDF, RTL Group and 

ProSiebenSat.1 Media AG almost completely cover the demand for TV programs. In terms of 

average television viewing shares (viewing time), their offerings account for more than 90% 

of the viewers’ television needs. In 2005, the programs of RTL Group achieved audience 

shares of 25.1% and those of ProSiebenSat.1 Media AG 22.2%, taken as an annual aver-

age, thus staying below the 30% threshold relevant to media concentration law. With an au-

dience share of 43.8% on average, the programs of the public broadcasting stations counter-

balance the channels of the two major private broadcasting groups. The remaining channels, 

including inter alia digital pay-TV channels, teleshopping channels, private regional televi-

sion, foreign-language channels or so-called “open channels” (i.e. public access channels 

where, instead of professionals, ordinary citizens produce radio or television programs) 

reached an average audience share of 8.9% in 2005.  

 



 

 4

One of the latest developments is the broadcasting of channels in high-definition image qual-

ity, the so-called HDTV standard (High Definition Television). In Germany, the following 

channels are currently broadcast in HDTV standard: Sat.1 HD, ProSieben HD, Premiere HD 

(Premiere HD Film, Premiere HD Sport, Premiere HD Thema (channels of the Discovery 

Channel broadcast in HD)), ANIXE HD and HD Hit. 

 

In April 2006, MTVmusic and ProSiebenSat.1 were the first mobile TV channels admitted for 

broadcasting via mobile terminal devices (mobile TV) in DMB standard (Digital Multimedia 

Broadcasting).  

 

Alongside mobile TV, Internet Protocol Television (IPTV) represents another new devel-

opment in the field of signal broadcasting. Internet television via DSL is said to have the po-

tential to become a serious competitor to existing cable and satellite systems in the future as 

a fourth transmission system. The modernization of the network may cause direct competi-

tion between the cable network operators and DSL providers, by offering television, Internet 

and telephone in a package (“Triple Play”) via both transmission systems.  

 

The business models of commercial television are changing due to increases in the platform 

operators’ marketing of channels in packages. As platform operators are not only network 

operators but also content providers and marketing agents, they act as the crucial link to the 

end user. 

 

Fierce competition will arise among the individual channel and marketing platforms as they 

try to oust one another from the market. The new competitors are the telecommunications 

companies entering the market with their IPTV offerings. Competition will also intensify 

among the existing pay-TV platforms, as well, however. It is expected that the media conver-

gence will cause a shift in market shares, with network and platform operators possibly as-

suming a key role.  

 

1.2 Development of Groups of Broadcasters 

 

The strongest group of broadcasters in terms of audience share in nationwide private televi-

sion is, as before, RTL Group. At RTL Group and the group’s parent company Bertelsmann 

AG, external shareholder influence has recently been reduced. For instance, RTL Television 

GmbH took over an additional 50% share of the operator of n-tv which had been held by 

CNN/Time Warner Beteiligungs OHG and thus became its sole shareholder. In the context of 

an overall evaluation of the activities carried out by RTL Group and its parent Bertelsmann 



 

 5

AG in the media sector, the KEK concluded that the potential influence on public opinion re-

sulting from such activities corresponded roughly to that of a nationwide television broad-

caster with an audience share of 27%, thus considerably below the 30 percent threshold at 

which predominant power over public opinion is statutorily presumed to exist. In addition, 

WAZ relinquished its indirect shareholdings in RTL Group. By launching the channel Traum-

partner TV and with its stake in K1010’s broadcaster, RTL Group expanded its activities in 

the television sector to encompass “interactive” digital programs. Furthermore, RTL Group 

already acquired licenses for four digital special-interest channels as early as 2000. These 

channels are to be broadcast in the context of a digital program bouquet. The pay-TV chan-

nels RTL Crime, RTL Living and Passion were launched on December 1, 2006. 

 

ProSiebenSat.1 Media AG was recently sold to the financial investors Permira and KKR. 

KKR and Permira are considering merging ProSiebenSat.1 Media AG with SBS Broadcast-

ing Group, which is part of their portfolio of shareholdings, in order to create a European TV 

group. This latest transaction was preceded by the KEK’s refusal, for the first time, to ap-

prove a change in shareholder structure with regard to the proposed takeover by Axel 

Springer AG. Had approval been granted, Axel Springer AG would have achieved an influ-

ence over public opinion corresponding to an audience share of more than 42% in nation-

wide television. ProSiebenSat.1 Media AG has now expanded its activities to the pay-TV 

sector which had been limited to the free-to-air television sector up to now. ProSiebenSat.1 

Media AG was granted licenses for the four pay-TV special interest channels Sat.1 Comedy, 

Lifestyle, Movie Channel and kabel eins classics. The channels Sat.1 Comedy and kabel 

eins classics have been on air since June 1, 2006 and are broadcast via the pay-TV plat-

forms of Kabel Deutschland, Kabel Baden-Württemberg and Unity Media, as well as on the 

Internet via DSL cable networks. Furthermore, the KEK cleared five digital, free-to-air special 

interest channels under media concentration law (ProSiebenSat.1 Family, - Fiction, - Fun, - 

Favorites and - Facts). The contents of the channel ProSiebenSat.1 Mobile offered by MFD 

Mobiles Fernsehen Deutschland GmbH via its digital platform for mobile broadcasting ser-

vices is determined entirely by ProSiebenSat.1 Media AG and therefore also attributable to it. 

 

Disney group has added the digital children channels Toon Disney and Playhouse Disney to 

its program offering for children which is composed of the channels Super RTL, Disney 

Channel and Jetix. In addition to NBC Universal and The Hearst Corporation, the Disney 

group also has an indirect stake in the broadcaster of The History Channel, which is going to 

broadcast the additional pay-TV channels Crime & Investigation Network and The Biography 

Channel in the future. 

 



 

 6

EM.TV AG sold its indirect stake in Tele München Group to a company fully owned by Dr. 

Herbert Kloiber. As such, a deconcentration of Tele München Group and EM.TV AG was 

achieved. Just recently, the Swiss company Highlight Communications AG acquired share 

capital entitling it to vote in EM.TV AG.  

 

Viacom Group expanded its activities in nationwide private television: After Viacom’s take-

over of VIVA Media AG and VIVA Plus Fernsehen GmbH, the group currently owns three 

music channels especially designed for Germany. The channel MTV2 Pop was re-launched 

as the children’s channel Nick. VIVA plus was redesigned into the entertainment channel 

Comedy Central. VIVA Plus Fernsehen GmbH provides the entire content for the channel 

MTVmusic of MFD Mobiles Fernsehen Deutschland GmbH.  

 

The US media group NBC Universal has also increased its presence on the German televi-

sion market. It has launched two new free-to-air special-interest channels: the movie channel 

Das Vierte broadcast both in digital and analogue formats and the channel GIGA Digital de-

signed for interactive applications. In addition, the group has a stake in the broadcaster of the 

pay-TV special interest channel The History Channel.  

 

An increasing number of German and foreign financial investors are participating in the 

German media market, particularly in the sectors of TV broadcasting and cable network op-

eration. With Saban Capital Group’s holding in ProSiebenSat.1 Media AG as well as Permira 

Group’s holding in Premiere’s broadcaster, public attention was drawn to this recent devel-

opment in the media sector. Under the aspect of ensuring plurality of opinion, the holdings of 

financial investors in private television broadcasters have not caused any problems as of yet 

since they either have no additional significant media holdings in Germany or the television 

holdings are not attributable to them. 

 

2 Links between Television Broadcasters and Other Media-Relevant Re-

lated Markets 

 

On the one hand, “media relevance” is a prerequisite to the application of media concentra-

tion law to a particular media market. On the other, it is decisive to assess to what extent 

such a media market is linked to nationwide television. The respective degree is determined 

from comparable performance features which characterize the potential influence on opinion. 

According to the legal practice of the Federal Constitutional Court (Bundesverfassungs-

gericht), these mainly concern the suggestive power, the scope of effect and up-to-dateness. 

 



 

 7

2.1 Audience Markets 

 

2.1.1 Audio Broadcasting 

 
In private audio broadcasting, nationwide offerings play a subordinate role with regional and 

local programs prevailing. The most important audio broadcasters which also hold stakes in 

private television are RTL Group, Burda Group and Springer Group. Despite each of these 

companies pursuing a strategy of expansion in audio broadcasting through shares in several 

broadcasters, no position has been achieved that would be comparable to the degree of 

concentration incumbents have in the television or newspaper market at national level. Nev-

ertheless it has to be noted that the provider structure of audio broadcasting is characterized 

by constant change and horizontal concentration in the private radio sector has risen signifi-

cantly. The media companies also increasingly pursue convergence-induced cross-media 

strategies and develop new business models, in particular on the sub-segments of Internet 

and mobile media.  

 

The various forms of cooperation in audio broadcasting could give rise to concerns about 

plurality under the aspect of journalistic concentration. In this context, the influence of frame-

work program providers is significant. In order to standardize the tone of the programming 

they provide, providers may make essential programming decisions which can go as far as 

the choice of music format which is essential for audio broadcasting. This also affects mar-

keting companies, such as RMS. They make up so-called “Kombis” (selected stations are 

combined and marketed together) that are lucrative for the individual broadcaster due to the 

volume of advertising involved, but which lead to the stations themselves becoming increas-

ingly standardized because radio stations are particularly suited to joint marketing if they 

reach an audience which is as homogenous as possible from a socio-demographic perspec-

tive. From a media law perspective, the relation between radio marketing and an attribution 

of the broadcaster requires clarification.  

 

2.1.2 Newspapers 

 

On the daily newspaper market, a few publishing groups have large circulation shares. The 

three major publishing houses have a market share of just under 40%. These large publish-

ing groups are opposed by a large number of small and medium-sized publishing houses 

which provide local and regional coverage. More than half of the administrative and urban 

districts offer only one newspaper with local or regional information. An increase in horizontal 

concentration, which could also adversely affect the plurality of opinion, is restricted by the 

control over press mergers. Considerable negative effects on the plurality of opinion through 



 

 8

diagonal ties between the daily press and nationwide television are not expected at present: 

Especially due to Axel Springer AG’s TV holdings in ProSiebenSat.1 Group which are not 

attributable and the reduced extent of the newspaper-related activities of Bertelsmann AG via 

its stake in Gruner + Jahr, the ties between the broadcasters of nationwide television and 

publishers of daily newspapers have to be considered as being rather weak.  

 

2.1.3 TV Magazines 

 

The four largest publishing houses achieve a total market share of 97% on the TV magazine 

market. Three of these, Bauer, Springer and Burda, hold an interest in broadcasters of na-

tionwide private television. The potential influence exercised on public opinion by program 

titles is directly related to the choice of program. Publishers of TV magazines operating on 

this market and with business ties to broadcasters are provided with the opportunity of en-

hancing their chances of access to audiences by presenting their own channels more fa-

vorably. With regard to individual programs, this may not only result in higher audience 

shares but also in the enhancement of the ties between the audience and certain programs 

on a medium and long-term basis. Holdings in this sector therefore have to be taken into 

special consideration when making an assessment under media concentration law despite 

the possibly less extensive journalistic content of such magazines.  

 

2.1.4 Popular Magazines 

 

With the companies Bertelsmann/Gruner + Jahr, Bauer, Burda and Springer, the largest pub-

lishers of popular magazines also hold a stake in nationwide private television. The titles of 

these publishers have a share of approximately 40% of the titles registered with the German 

Audit Bureau of Circulations (Informationsgemeinschaft zur Feststellung der Verbreitung 

von Werbeträgern e.V. – “IVW”), the circulation of which is not assessed according to the 

publication interval of the total popular magazines. According thereto, Burda has the strong-

est position with 13.60% followed by Bertelsmann with 11.64%, Bauer with 8.69% and 

Springer with 6.79%. Particularly in the case of Bertelsmann AG, two strong market positions 

in the sectors television and popular magazines are combined thus generating cross-

promotional possibilities.  



 

 9

Current magazines, among which titles such as “Der Spiegel”, “Focus” and “Stern”, play quite 

an important role when determining the subjects of the sociopolitical discussion (agenda-

setting). Target group magazines (for example women’s magazines) and special-interest 

titles on subjects such as know-how, recreational activities, etc. may have an influence on 

the opinion of its readers.  

 

2.1.5 Online Media 

 

Online media is generally regarded as beneficial to plurality of opinion. The editorially pre-

pared contents become relevant under media concentration law only if they are offered by 

television broadcasters or their affiliates. 

 

A potential influence on opinion is particularly prominent with regard to search engines as 

they influence the user’s selection decision in the way they prepare hit lists, via search and 

organizing criteria, ranking orders or recommendations. In addition, Internet technology com-

panies, such as Internet Service Providers (ISPs), are responsible for the editorial design of 

their own websites and thus compete with the content available on the websites of traditional 

media companies. An ISP acts as a gateway and thus may exert control on Internet access. 

Cooperations between ISPs and companies of the media sector are established regarding 

content, as cross-media ties between T-Online and the newspaper “Bild”-Zeitung (Bild.T-

Online.de) and Burda (www.bunte.t-online.de), respectively, show.  

 

The increase in high-speed broadband connections (for example, ADSL2, VDSL or cable 

modems) and new methods of data compression expedite the development regarding the 

transmission of moving images, television programs and television-like services via the Inter-

net (IPTV). Market research institutes forecast a sharp increase in use of the Internet for 

watching television. It is forecast that in 2010 between 1.3 and 3 million households in Ger-

many will receive television via the Internet.  

 

2.1.6 Local Television in Urban Areas 

 

The term “local television in urban areas” (“Ballungsraumfernsehen”) refers to channels 

which are only distributed in areas with high population densities. Stakes in local stations in 

urban areas (“Ballungsraumsender”) provide broadcasters of nationwide television with an-

other possibility for exploiting broadcasting rights. The formation of a supra-regional network 

of local stations in urban areas for the purposes of coordinated marketing and programming 



 

 10

could increase the possibilities for participating shareholders or content providers to exercise 

an influence comparable to that of nationwide television broadcasting.  

 

Both Axel Springer AG and Burda Group not only have holdings in broadcasters of nation-

wide television but also in broadcasters of local television in urban areas. Some companies 

have holdings in several broadcasters of local television in urban areas (e.g., Almond Media 

GmbH, Burda, Oschmann-Gruppe, and in the future probably Axel Springer AG as well). In 

addition, Almond Media GmbH also serves as a marketing agent for MÜNCHEN.TV and 

rheinmaintv via its subsidiary G1 Media Vermarktungs GmbH. Hence, there are the begin-

nings of a “metropolis channels” network which, according to press reports, is to be ex-

panded further. Irrespective thereof, the broadcasting of local television in urban areas has to 

be deemed as a contribution toward the plurality of opinion. 

 

2.1.7 Media Services 

 

Media services are offers which, although distributed via the broadcasting infrastructure, dif-

fer from broadcasting in their appearance and/or their low impact on public opinion. The 

broadcasting of teleshopping channels or “interactive” chat, game and betting channels 

which are based on added-value telephone services gives TV groups the opportunity to gen-

erate additional revenue or to counteract losses in TV advertising turnover. With the increase 

in digitization and in implementing reverse channels which enable interactive applications, 

such offers are expected to increase. A basic encryption of channels which have been 

broadcast free-to-air via the Astra satellite platform up to now also aims inter alia at offering 

additional services beyond receiving broadcast signals which may be directed at particular 

groups. 

 

With RTL Group and ProSiebenSat.1 Media AG, the two major broadcasting groups in na-

tionwide private television also hold stakes in media service providers.  

 

2.2 Upstream and Downstream TV Broadcasting Markets 

2.2.1 Programming Rights 

 

In order to ensure plurality, the vertical ties between broadcasters with production companies 

and owners of film and sports transmission rights must also be considered. 

 



 

 11

2.2.1.1  Fictional Programming 

 

Market surveys on the structure of the programming of several different free-to-air general-

interest programs show that the share of fiction tends to decrease. Due to the deconcentra-

tion caused by the insolvency of the former Kirch Group, the number of the production com-

panies with ties to TV broadcasters decreased towards the year 2004. The companies cate-

gorized as “dependent” on TV broadcasters, however, have achieved a production volume 

which is an average of four times higher than that of independent companies. While the 

share of companies with ties to broadcasters was only 11.3% of the total number of produc-

tion companies, their share in the total production volume was 33.8%. This suggests that 

broadcaster-dependent companies are treated favorably when awarding contacts. In the sec-

tor of TV productions, RTL Group appears to be the market leader, but without having 

achieved market dominance, however.  

 

The market for fictional programs which are for sale (“Kaufprogramme”) is largely opaque. 

TV broadcasters acquire such programs either directly from the production companies or 

from intermediaries. The number of TV broadcasters which merely serve as channels for 

broadcasting the content provided by the rights owners of the respective group has in-

creased.  

 

2.2.1.2  Children’s programming 

 

Children are an important target group not only for TV broadcasters but also for the advertis-

ing industry. Advertising messages have a greater effect on children since they are more 

susceptible. Furthermore, the influence they have on their parents’ purchase decisions 

should not be ignored. Due to the long-term audience loyalty to a broadcaster’s children’s 

formats, the future television habits of an adult audience may be influenced in favor of certain 

broadcasters. This type of audience loyalty is supported by respective Internet offers made 

by the broadcasters. 

 

The largest audience shares were achieved by the channel Super RTL which is able to rely 

on the extensive content resources of its shareholder Walt Disney Company. RTL Group’s 

strong position in the children’s programs sector is important with a view to potential long-

term audience loyalty to this group’s channels. 

 

Rights trading with children’s programming mainly takes place on an international scale, with 

a couple of strong market participants. EM.TV AG and Tele München Group which are linked 



 

 12

to broadcasters, operate in this sector in Germany inter alia. According to the information 

available to the KEK, however, these companies do not dominate the market in the sector of 

children’s programming. 

 

2.2.1.3  Sports Rights 

 

In the TV sector, there is still no concentration with regard to sports programming. Despite a 

decline in audience shares in some respects regarding the coverage of the German Soccer 

League (“Bundesliga”) on free TV due to changes in the time of broadcast under the new 

television agreements concluded with DFL, overall no “audience movement” towards pay TV 

has been noted but rather the opposite is the case, the sports coverage of the public broad-

casters continues to have a strong position. 

 

The vertical links between rights trading and TV broadcasting loosened even further when 

RTL withdrew from Sportfive. Thus, at present, there are no private TV broadcasters linked 

to sports rights traders under corporate law; the only ties in existence between EM.TV (DSF) 

and Highlight Communications AG are via an option agreement and the exercise of voting 

rights. 

 

2.2.1.4  Information and News Material  

 
Possible sources of information and news material include national and international corre-

spondents’ networks, news agencies, program exchange systems and cooperation with third 

parties. Additionally, there are several sources of additional information, such as databases, 

libraries, archives, Internet offers, etc. available. The Internet in particular has gained in im-

portance as a news source. One of the more recent developments is the increasing circula-

tion of content generated by Internet users or so-called “user-generated content”.  

 

Both RTL Group and ProSiebenSat.1 Media AG have each integrated a news channel into 

their broadcasting group. The integration of news channels into broadcasting groups may be 

beneficial or even necessary for economic reasons but under the aspect of plurality of opin-

ion it also adds a number of risks.  

 

2.2.2 Services Required for Accessing Digital Television and Pay TV 

 

Contrary to its analog counterpart, digital TV requires multiplexing and digital-analog conver-

sions as additional technical services. With regard to digital pay TV encryption, access con-

trol and subscriber management are also required. Moreover, platform operators usually of-



 

 13

fer pay-TV channels in packages. Other services provided by digital platforms are navigators 

and electronic programming guides (EPGs).  

 

The digitization of the respective content and multiplexing are carried out in playout centers. 

With regard to multiplexing, no concrete access problems have arisen so far. Access prob-

lems could be caused by capacity constraints which have so far been of no practical rele-

vance since the awarding of scarce capacities is heavily regulated.  

 

An essential component of the technical platform for digitally broadcasted pay TV is the de-

coder infrastructure of set-top boxes. Premiere’s change in business strategy has provided 

for an open market for the purchase of decoders.  

 

Regarding the development of EPG offers, the market is remarkably dynamic. From a regula-

tory perspective it has to be considered if EPGs which are provider neutral and cross-

bouquet should be subjected to access control comparable to that in existence for basic navi-

gators.  

 

Program marketing platforms are increasingly taking on a more central role in the digital me-

dia landscape. Without their marketing services, smaller pay-TV offers would not be able to 

access the end user. This does not necessarily present a problem as this process also es-

tablishes a division of labor between the content provider and the marketing agent which is 

customary in economic life and possibly in the interest of both parties. However, platform 

operators as “gatekeepers” merit special attention with regard to ensuring plurality since they 

may exercise influence on the make-up of programming packages and on the access content 

providers have to the end user through their conditions. Of all the current cable platforms, 

only Kabel Deutschland and PrimaCom can be categorized as provider-neutral. With its 

channel Arena, Unity Media (ish/iesy) itself offers programs. Due to the Federal Republic’s 

shareholding in T-Online, T-Online cannot itself be a broadcaster but if offers a lot of its own 

content and cannot be categorized as provider-neutral for this reason. 

 

A development in the direction of broadcasters only being able to access users via platforms 

is problematic. Broadcasters lose their responsibility with regard to programming and be-

come mere content providers in this way. Such a trend can already be seen in the awarding 

of DVB-H capacities where the platform providers will primarily be granted licenses which on 

their part are then to allocate capacities to the broadcasters. Such priority is not provided for 

by law and should thus be regarded critically under fundamental law.  



 

 14

2.2.3 Means of Transmission 

 

Cable network operators are becoming increasingly important with regard to evaluations 

made under media concentration law. The development in the satellite sector is also of rele-

vance, as there are indications that satellite operators will increasingly extend their function 

which has been purely used for transport purposes up to now by also assuming program 

marketing activities. DVB-T is important for ensuring plurality of opinion but it cannot replace 

the decisive role cable and satellite operators play, as only restricted program offerings are 

possible. For the future, there are already indicators that transmission through telephone 

networks via DSL and mobile radio communications could develop into an alternative to ca-

ble and satellite. A lot of changes are expected in the development of transmission technolo-

gies to mobile terminal devices, such as DVH-H, DMB and UMTS. Advancements in the 

possibilities for distribution will not necessarily result in a more diversified offer; it will rather 

be a case of the same offer being made available by way of different distribution channels.  

 

2.3 TV Advertising 

 

The sale of TV advertising time is still the primary source of income in private television. The 

TV advertising market is highly concentrated. This not only applies on the part of broadcast-

ers, where the channels of ProSiebenSat.1 Media AG, RTL Group together with ARD and 

ZDF account for 90% of the gross advertising revenue, but also on part of the media agen-

cies acting as intermediaries. According to the findings of the Federal Cartel Office, ProSie-

benSat.1 Media AG and RTL Group form an oligopoly in the advertising market. This also 

has an impact on ensuring plurality of opinion since financing through the sales of advertising 

time continues to be the main source of financing in private television despite broadcasters’ 

efforts to become less dependent on the advertising market. 

 

Chapter III  Application of Sections 26 to 32 of the Interstate Treaty on Broadcasting  

 

1 Procedural Issues 

1.1  Overview 

 

The difficulties which commonly occur when enforcing the Interstate Treaty on Broadcasting 

originate from implementation deficits due to the fact that the KEK is only entitled to exercise 

procedural rights through the respective competent media authorities. The KEK has sug-

gested that instead of questioning the independence and physical distance of media concen-

tration control and the experience gained thus far in implementing the Interstate Treaty on 



 

 15

Broadcasting through new models suggested by the European Commission, the better ap-

proach would be to remove existing procedural deficits in the context of the current model by 

extending the KEK’s procedural rights. 

 

1.2 Implementation Deficits 

 

In summary, the following shortcomings can be observed in current procedural law:  

 

• In the context of evaluation proceedings, the KEK’s requests for information via the 

competent state media authority results in delays.  

• The obligation to provide information (Mitwirkungspflicht) relevant for concentration 

issues is being enforced by the state media authorities which, in individual cases, 

may claim to be solely competent to decide which information or documents are nec-

essary for evaluation under media concentration law.  

• The possibilities for imposing sanctions are insufficient and are, to the extent avail-

able, not being fully exhausted by the state media authorities.  

• The existing duties to provide assistance outside of evaluation proceedings can only 

be carried out vis-à-vis the competent state media authorities which has proven to be 

insufficient in practice. 

 

The KEK suggests that the following amendments be made: 

 
1. The KEK is granted (first-hand) information rights and investigative powers of its own. To 

this end, Section 36 (1) (3) RStV is amended as follows:  

 

“The competence to carry out all investigations required in order to fulfill its duties pursuant to 

Sections 26 to 34 lies with the KEK; it shall in particular be entitled to the procedural rights 

pursuant to Sections 21 and 22 and to the information rights pursuant to Section 23.”  

 

2. A breach of the obligations and duties to provide assistance pursuant to Section 21 (1) to 

(4) RStV is to be included in the catalogue of administrative offences subject to administra-

tive fines pursuant to Section 49 (1) (2) RStV. Section 49 (1) sentence 2 RStV provides as 

follows:  

 

“(A national private broadcaster also commits an administrative offence if it ...) 1. fails to pro-

vide the competent state media authority or the KEK with the necessary data, information or 

documents in breach of Section 21 (1) to (4).”  



 

 16

 

3. For proceedings carried out in order to obtain a clearance certificate of a change in the 

ownership structure, the insertion of a new sentence 6 in Section 29 RStV clarifies as fol-

lows:  

 

“Section 21 (1) to (5) RStV shall apply accordingly.” 

 

4. Section 26 (7) RStV is amended by sentence 3 as follows: 

“The broadcasters shall be obliged to provide the KEK with information on the list of chan-

nels for each business year by the end of the third month following the business year, at the 

latest.” 

 
5. Section 23 (2) RStV shall read as follows: 
 
“Within the same time limit, the broadcaster shall submit a list of the programming sources 

for the period under review to the competent state media authority and to the KEK.” 

 

1.3 Exchange of information with other institutions  

 

It seems it would be useful to improve the cooperation with foreign supervising authorities 

competent for media concentration. In addition, the KEK should be integrated into already 

existing information structures.  

 

1.4 Clearance Proceedings for Changes in the Shareholder Structures  

 

With regard to a change in the shareholder structure of already licensed broadcasters, the 

KEK carries out the major share of investigating and processing the facts of a case. In addi-

tion, the KEK repeatedly looked into changes in the shareholder structure or other influences 

which the broadcasters had not notified themselves. Instead of following the more time-

consuming routine of requesting notification through the competent state media authorities, it 

would be useful if the KEK itself could initiate evaluation proceedings. This results in the fol-

lowing proposals for amendment: Section 37 (3) RStV is supplemented by the following 

sentences 2 to 4:  

 

“Notwithstanding Section 29 (1) sentence 1, changes in the shareholder structure within the 

meaning of Section 29 RStV are to be notified to the competent state media authority and the 

KEK. If the KEK becomes aware of a change in shareholder structure within the meaning of 



 

 17

Section 29 RStV, it may directly address the broadcaster with the request to immediately 

notify the KEK of the change in the shareholder structure. The KEK has to inform the compe-

tent state media authority.” 

 

1.5 Proceedings for Regional and Independent Third-Party Window Licenses 

 

The sole purpose of independent third-party broadcasting time is to secure and increase plu-

rality of opinion. It therefore undermines the system if the KEK is not granted at least a right 

of co-decision when examining if plurality of opinion is secured. This decision competence 

has largely been monopolized by the Interstate Treaty on Broadcasting. 

 

The KEK therefore proposes the following amendment: Section 36 (2) sentence (3) RStV is 

revised as follows:  

“Prior to the selection of broadcasters of regional windows (Section 25 (4) sentence 3 RStV) 

and prior to the selection and licensing of broadcasters of third-party windows (Section 31 (4) 

and (6) RStV), agreement with the KEK must be reached.” 

 

1.6 Relationship between the KEK and the KDLM  

 

Neither the composition nor the mode of voting of the Conference of the Directors of the 

State Media Authorities (Konferenz der Direktoren der Landesmedienanstalten – KDLM) en-

sures that the decision of the expert commission KEK is examined exclusively under the 

regulations of media concentration law. Given that decisions by the KEK which are imple-

mented on order of the state media authority may be appealed by taking recourse to the ad-

ministrative courts, there is therefore no necessity to retain such intra-administrative control-

ling authority.  

 

This results in the following proposal:  

 

“Deletion of Section 35 (2) sentence 1 no. 2 and (5) as well as Section 37 (1) sentence 7 and 

(2) RStV. An editorial amendment of Section 35 (2) sentence 2, (6) and (8) sentence 3, sec-

tion 36 (1) and Section 37 (3) RStV.” 

 

1.7  Proposals to reform Media Control  

 



 

 18

From the KEK’s perspective, it has generally proven successful to secure plurality of opinion 

in private television through an expert committee which is independent in every respect and 

does not receive outside instructions. In the sector of nationwide television, this has created 

transparency which is probably unique in Europe; decisions are made efficiently and are 

thoroughly founded. Instead of questioning the physical independence in the structure of the 

KEK, it should rather be strengthened by the aforementioned proposals for reforming the 

rules of procedure. 

 

1.8 Transparency 

 

Up to now, some state media authorities have not forwarded the decisions of the KEK to the 

respective companies involved. This goes against the principle of transparent administrative 

procedures and the requirement to indicate reasons in accordance with the rule of law. The 

KEK therefore suggests revising Section 37 (1) sentence 6 RStV as follows: 

 

“They shall form the basis for the authorities’ decisions and are to be notified jointly together 

with them.” 

 

2 Focus of the Supervisory Practice and the Necessity of Legislative Re-

form 

2.1 Section 26 RStV: Ensuring Plurality of Opinion in Television  

 

With its decision on Axel Springer AG’s proposed takeover of ProSiebenSat.1 Media AG, for 

the first time the KEK did not clear a notified change in shareholder structure. In the context 

of this decision, it expressed its fundamental opinion on the interpretation of Section 26 

RStV, in particular regarding the element of “dominating public opinion”, and clarified the re-

lations between the legal presumtions enshrined in Section 26 (2) RStV on the one hand, 

and to the general provision of Section 26 (1) RStV on the other. The KEK also gave an opin-

ion on the legal relevance of de-facto existing effects on media-relevant related markets for 

the legal assessment pursuant to Section 26 (1) RStV. 

 

Section 26 (1) and 2 RStV 

 

Section 26 (1) RStV represents an independent provision. Legislative guidelines such as how 

to determine if dominance over public opinion exists can be derived from the presumptions 

outlined above. In order to secure plurality of opinion in television, the influence exercised by 

other media also has to be taken into consideration.  



 

 19

 

In the case at hand, the KEK mainly examined the position of Axel Springer AG in the areas 

of newspapers, TV magazines, popular magazines, online offers and in audio broadcasting; 

it came to the conclusion that the strong position of the ProSiebenSat.1-Group in nationwide 

private television would result in a dominance over public opinion, in particularly in view of 

the outstanding position Axel Springer AG had in the daily press sector. In the relevant refer-

ence period, the attributable channels achieved a total audience share of 22.06%. Taking the 

media activities carried out otherwise into consideration, Axel Springer AG would have been 

attributed an influence over opinion which would have corresponded to an audience share of 

more than 42% in nationwide television.  

 

But also with regard to the second major broadcasting group RTL Group/Bertelsmann AG, 

the KEK examines the provision in Section 26 (1) RStV in an ongoing decision practice by 

taking the extensive media activities of this group into consideration. In the period under re-

view, this was mainly prompted by RTL Television GmbH’s notified takeover of CNN/Time 

Warner Beteiligungs OHG’s 50% holding in n-tv Nachrichtenfernsehen GmbH & Co. KG 

which thus became the sole shareholder of n-tv. The channels attributable to RTL Group in 

nationwide television achieved an overall audience share of 25.2% in the relevant reference 

period; however, due to granting bonus points for the regional window programs broadcast in 

RTL’s programming, the relevant audience share of RTL Group, was, however, below the 

threshold of 25% at which dominance over public opinion would be presumed. Overall, the 

influence RTL Group and Bertelsmann AG exercise in nationwide television and on media-

relevant related markets corresponds to a benchmark of a nationwide audience share of ap-

proximately 27%.  

 

The Bonus Rules of Section 26 (2) sentence 3 RStV 

License proceedings for all regional windows of RTL and for the regional windows of Sat.1 in 

Bavaria, North Rhine-Westphalia and Lower Saxony/Bremen were concluded in the period 

under review. The main problem lay in legislation providing for the legal independence of the 

regional window broadcasters as of April 1, 2005 without providing for a transitional ar-

rangement. The main broadcasters RTL and Sat.1 have holdings of more than 25% in the 

majority of its window broadcasters, however. With regard to the they investments made in 

these regional windows, the two major broadcasters objected to the legislation on the 

grounds of the protection of confidence.  

 

Later, in the context of several evaluation proceedings under media concentration law, the 

KEK granted bonus points in favor of RTL Group for RTL’s regional windows and also took 



 

 20

this into consideration in the context of its overall assessment pursuant to Section 26 (1) 

RStV. On the other hand, the KEK had concerns with regard to the proposed licensing of the 

Sat.1 regional windows for Bavaria and Lower Saxony/Bremen.  

 

Proposal for Reform  

The decisions made by the KEK in application of Section 26 (1) and (2) RStV show that it is 

possible to work effectively under the current substantive regulations included in the Inter-

state Treaty on Broadcasting for ensuring plurality of opinion. This does not rule out further 

clarification of the wording of the existing provisions, however. In addition, the guideline func-

tion of Section 26 (2) RStV for determining dominance over public opinion beyond the scope 

of provisions that require certain conditions to be met should be expressed more clearly. This 

purpose could be served with the following version of Section 26 (2) RStV: 

 

“If the channels attributable to a company achieve an audience share of 30% on average 

annually, dominance over public opinion has to be presumed. When deciding if dominance 

over public opinion exists irrespective of sentence 1, the position of the company in televi-

sion-related sectors relevant for opinion formation, in particular the areas audio broadcasting, 

newspaper, TV magazines, popular magazines and online offers as well as its position on 

the downstream and upstream markets of television broadcasting have to be considered to-

gether with the audience share. The media offers have to be examined and weighted accord-

ing to their suggestive power, scope of effect and up-to-dateness. In addition, activities in-

creasing plurality, in particular including regional window programs pursuant to Section 25 (4) 

and, parallelly, including broadcasting time of third parties according to paragraph 5, have to 

be considered accordingly. The KEK may provide further provisions on how to apply this pro-

vision though the introduction of guidelines.” 

 

The legal consequences of the creation of dominance over public opinion caused by external 

growth are set forth in Section 26 (3) RStV in a confusing manner. The wording may result in 

the misconception that the prior existence of dominance over public opinion must be estab-

lished for a license or clearance of a change in shareholder structure not to be granted. The 

following version of Section 26 (3) RStV should be taken into account, however:  

 

“A license may not be granted and a change in shareholder structure not be cleared if a com-

pany would for this reason with the channels attributable to it gain dominance over public 

opinion.” 

 

Section 26 (5) RStV in connection with Section 31 RStV: Broadcasting Times for Inde-



 

 21

pendent Third Parties 

Pursuant to Section 26 (5) RStV, a broadcaster must grant broadcasting time to independent 

third parties pursuant to Section 31 RStV if these fulfill certain conditions. Prior to selecting 

and licensing broadcasters of third-party windows, the competent media authority consults 

the KEK. In the middle of 2003, the State Media Authority Rhineland-Palatinate (Landeszen-

trale für Medien und Kommunikation Rheinland-Pfalz - LMK) which is competent for Sat.1 

and the State Media Authority of Lower Saxony (Niedersächsische Landesmedienanstalt – 

NLM) which is competent for RTL again granted licenses to independent third parties broad-

casted on these main channels. In coordination with the main broadcasters respectively, they 

again chose the current broadcasters of third party broadcasting time News and Pictures 

GmbH, DCTP and AZ Media TV GmbH. In deviation of the directory provision of Section 31 

(6) sentence 4 RStV, the licenses were not restricted to three years but rather to five years 

instead. The KEK considered this to be sufficiently founded with regard to licensing RTL’s 

third party window programs, with regard to Sat.1, however, it held a different view.  

 

2.2  Section 27 RStV: Determining Audience Shares  

 

Through the sustained application of the transitional provisions of Section 34 sentence 1 

RStV, the KEK continues to use the data for audience shares collected by the AGF/GfK-

Fernsehforschung. As the KEK is not a member of AGF and is not licensed by AGF to use 

unpublished data, the data base for the Commission’s use is accordingly incomplete. 

 

With regard to viewing habits, the television panel “D+EU” does not include data on non-EU 

foreigners, e.g. the two largest groups of foreigners living in Germany, people from Turkey 

and the former Yugoslavia. In addition, AGF/GfK television research does not reflect the 

viewing habits outside of the home, at public institutions (hotels, hospitals, homes for the 

elderly, prisons, etc.). Neither is public viewing included in AGF/GfK television research, 

which reached considerable proportions during the Football World Cup 2006.  

 

As of January 2009, the time-shifted use of programs via DVD recorders or digital hard drive 

recorders is to be measured when determining the audience shares with the help of new 

measurement techniques. However, it is only planned to include the viewing habits if a mar-

ket penetration of 5% via the Internet (IPTV) and mobile terminal equipments (mobile TV) is 

achieved. Even though the AGF/GfK measurement techniques already reflect the use of all 

digital programs per channel, the KEK often faces problems when assessing the use of pro-

grams which belong to packages offered by platform operators.  

 



 

 22

Furthermore, the KEK does not have any data on the monthly audience shares for third party 

window programs and for the DCTP program on VOX. Detailed information on the audience 

shares of individual programs are measured by the AGF/GfK television research but they are 

not published at regular intervals.  

 

In the period under review, a large number of foreign-language (mainly Turkish, but also, for 

example, Russian or Persian-language) channels were licensed in Germany. In addition, an 

increasing number of foreign-language television channels licensed in other countries may 

be received in Germany via satellite or in the context of offers made by cable network opera-

tors. The foreign-language programs are gaining in importance for opinion formation; they 

should therefore be included when determining the audience share. The KEK therefore pro-

poses the following amendment: 

 

Deletion of the words “German language” in Section 27 (2) sentence 1 RStV. 

 

2.3  § 28 RStV: Attribution of Channels 

 

A decision if the concept “broadcaster” within the meaning of Section 28 (1) sentence 1 RStV 

is to be interpreted exclusively in accordance with the letter of law or if the KEK has to under-

take an additional examination of the capacity as “broadcaster” of its own in accordance with 

substantive law in the context of attributing channels, has not been necessary up to now.  

 

When examining if the third-party window broadcaster DCTP was legally independent from 

the main broadcaster RTL Television GmbH pursuant to Sections 31 in connection with 28 

RStV, the co-competitor Focus TV GmbH argued that the “real” third-party window broad-

caster on RTL would be Spiegel TV instead of DCTP. This issue did not have to be resolved 

for the evaluation under media concentration law since in such event there would have been 

no relation between RTL Group and DCTP with regard to attribution. However, the KEK 

made its doubts known with regard to the broadcaster capacity of Premiere Fernsehen 

GmbH & Co. KG regarding the program “Bundesliga auf Premiere powered by T-Com” 

broadcasted via “T-Home”, the IPTV platform of Deutsche Telekom AG. 

 

Pursuant to the reference made in Section 28 (1) sentence 2 RStV, the provisions of Sec-

tions 15 ff. Stock Corporation Act (Aktiengesetz – AktG) which refer to the facts of affiliation 

(Verbundtatbestände) under corporate law apply to the second and all subsequent degrees 

of shareholdings. Not infrequently, an affiliated company is jointly controlled by two or more 

parent companies. For example, joint control was affirmed for A & E Television Networks 



 

 23

(“AETN”) by its shareholders Hearst Communications, Inc., Disney/ABC International Televi-

sion, Inc. and NBC – AE Holding, Inc. as well as for Sport Media Holding GmbH by its two 

shareholders EM-Sport Sportmarketing GmbH and KarstadtQuelle New Media AG. 

 

From Section 28 (1) sentence 3 RStV, it can be established that a mutual attribution of chan-

nels is made within a group of broadcasters and companies having a holding in them pursu-

ant to Section 28 RStV, which especially results in all audience shares of the group being 

attributed to the individual broadcaster. This could not be ascertained for the groups RTL 

Group on the one hand and Walt Disney on the other which are each affiliated with RTL Dis-

ney GmbH & Co. KG, the broadcaster of Super RTL.  

 

Furthermore, on the basis of Section 28 (1) sentence 3 RStV no reciprocal attribution of 

channels is made which are attributed to one company respectively due to similar influences 

within the meaning of Section 28 (2) RStV. However, the attribution of the VOX programming 

share to the co-broadcaster DCTP was not affirmed. DCTP and VOX are not companies 

which are affiliated via shareholdings. Neither is this the case for the channel ProSiebenSat.1 

Mobile (formerly: DMB 2), for example, which is not attributed to the broadcaster N24 belong-

ing to the ProSiebenSat.1 group, but instead attributed to its parent company ProSieben-

Sat.1 Media AG due to programming delivery of a significant portion of the broadcasting time 

from a broadcaster pursuant to Section 28 (2) sentence 2 no. 1 RStV. 

 

Pursuant to Section 28 (2) sentence 1 RStV, a channel can also be attributed to a company 

in the case where this company is able to exercise a “comparable” influence on a broad-

caster which corresponds to its legal or economic importance after taking a dissenting minor-

ity from the broadcaster into account. In this way, the television channel K1010 was attrib-

uted to RTL interactive GmbH, which has a holding of 19.87% in K1010 Entertainment 

GmbH, and therefore also to RTL Group.  

 

A minority shareholding of higher level shareholdings may also exercise a comparable influ-

ence on the broadcaster under special circumstances. Thus, the Premiere programs contin-

ued to be attributed to the Permira investment companies which had an indirect holding in 

the parent company Premiere AG, at a time when their holding was only 33.8%.  

 

A similar influence may be exercised if a company regularly provides programming for a sig-

nificant portion of the broadcasting time of a broadcaster (Section 28 (2) sentence 2 no. 1 

RStV). This was affirmed by the KEK in the respective cases.  

 



 

 24

In the meantime, the KEK attributes a large number of third-party programming broadcasted 

on the pay-TV platforms of Premiere and Kabel Deutschland to these platform operators pur-

suant to Section 28 (2) sentence 2 no. 2 RStV; the same holds true for individual programs 

broadcasted on the PrimaCom/Decimus and ish/iesy platforms. Such attribution is made in 

particular if the respective platform agreement prohibits the broadcaster from allowing its 

program to deviate considerably from the contractually agreed broadcasting concept without 

the platform operator’s approval.  

 

2.4 Section 29 RStV: Change in Shareholder Structure  

 

This provision has entailed the difficulties up to now in clearing a change in shareholder 

structure prior to its execution. For example, DSF, Junior.TV and TM-TV notified proposed 

changes in their shareholder structure which, inter alia, were precipitated when several credi-

tors of convertible bonds were able to participate due to having converted their bonds. How-

ever, the identity of all future shareholders and the exact shareholding of each of them was 

only determined in detail after completion of the conversion. The KEK therefore based its 

decision on the probable future shareholdings which were estimated by taking several indica-

tions into consideration. Likewise, the exact changes in the shareholder structure of Premiere 

AG could not entirely be foreseen in advance in the context of its initial public offering. In this 

case, the clearance certificate was only granted after execution had been completed. 

 

But the intra-group restructurings of involved media groups also result in changes in the 

shareholder structure; alone for this reason they require notification as a “change in share-

holder structure”. This does not apply to restructurings which neither entail changes in the 

material shareholder structure nor affect other ways of exerting influence by the parties in-

volved. To the extent restructurings trigger changes in the legal entity of the broadcaster, 

these do not represent purely intra-group processes: The new broadcaster requires the 

granting of a license under broadcasting law. After sporadic disputes regarding the duty to 

notify such processes, they are, in the meantime, submitted to the KEK for evaluation, by all 

state media authorities, even if only in part for “informational purposes” and “without preju-

dice”. 

 

Changes in the shareholder structure of German stock corporations (Aktiengesellschaften) 

listed on the stock exchange which have a holding in TV broadcasters also require notifica-

tion pursuant to Section 29 RStV. However, according to the KEK guideline provided for in 

Section 29 sentence 5 RStV, there are exceptions hereto. The notification duties apply to 

both shareholdings private equity investment companies have in broadcasters or in affiliated 



 

 25

companies alike.  

 

Pursuant to Section 29 sentences 1 and 2 RStV, any intended change in shareholder struc-

ture in broadcasters of nationwide TV programs and of companies which have holdings in 

them within the meaning of Section 28 RStV must be notified to the competent state media 

authority prior to execution. In addition, pursuant to Section 29 sentence 4 RStV, a change in 

shareholder structure is illegal if it is made prior to clearance. The Interstate Treaty on 

Broadcasting, however, does not contain any explicit prohibition on effecting changes in 

shareholder structures which are subject to notification until they are cleared. This results in 

some broadcasters and involved parties only notifying changes in their shareholder structure 

after the fact, sometimes even a long time afterwards and only upon inquiry of the KEK. The 

failure to notify proposed changes in shareholder structure constitutes an administrative of-

fence, however, the competence to initiate proceedings lies with the state media authorities. 

Despite indications of such brought forth by the KEK, proceedings have been initiated by a 

state media authority only one time to date. If notification is not made at the time of changes 

to participations, the de facto shareholdings sometimes deviate for an even longer period of 

time from the shareholder structure approved under broadcasting law. This entails the risk 

that dominance over public opinion exists de facto in the time period between execution of 

the change in shareholder structure and the refusal to clear it; such a de facto effect could 

not be made undone by revoking the license later on. Due to its lack of providing for effective 

sanctions, Section 29 RStV does not comply with the constitutional necessity to secure the 

effective prevention of concentration control. Therefore, the KEK has repeated its request to 

introduce a statutory prohibition to effect changes for the period prior to its clearance on the 

model of antitrust proceedings (Section 41 (1) sentence 1 German Cartel Act (Gesetz gegen 

Wettbewerbsbeschränkungen – GWB) and Article 7 (1) of the European Merger Control 

Regulation. In order to do so, Section 29 RStV could be supplemented by the following 

paragraphs 2 and 3: 

 

“(2) Changes in shareholder structure requiring notification shall not be implemented until 

the KEK has reached a decision whether to clear them or not, or until the period pur-

suant to para. 3 has expired. Legal transactions carried out in breach of this prohibi-

tion shall be rendered ineffective.  

(3) The KEK shall take its decision regarding changes in shareholder structures within a 

set period of four months. Such period shall commence upon KEK’s receipt of the 

complete notification. The period shall be suspended for as long as required informa-

tion is not provided. This period may be extended in agreement with the broadcaster. 

Should the KEK not reach a decision within the period stipulated above, the change in 



 

 26

shareholder structure or other influences shall be deemed to be cleared.” 

 

Chapter IV Foreign Media Regulations on Cross-Media Activities 

 

The proposed merger of ProSiebenSat.1 Media AG and Axel Springer AG also triggered dis-

cussion regarding the reform of the law preventing dominance over public opinion. The way 

in which other countries handle this problem may provide an important illustration for subse-

quent reforms. The increasing number of cross-media relations between business activities 

are not restricted to Germany but rather represent an international trend. A study commis-

sioned by the Hans-Bredow-Institut on behalf of the KEK provides an initial general overview 

of the specific regulations on cross-media relations in the Member States of the European 

Union and in larger non-European media markets. Countries which have passed interesting 

regulation models or are currently engaged in advanced discussions on media regulation 

reform, such as Italy, France, the Netherlands, Great Britain, Austria and the USA are de-

scribed in detail. These countries have created regulations which prevent a combination of 

different media from gaining excessive influence over the formation of public opinion. There 

are currently discussions taking place in some of the countries surveyed which aim to reform 

the model for media concentration control while taking cross-media activities into considera-

tion.  

 

Chapter V Conclusions 

 

The decisions of the KEK set forth herein, in particular its decision in the media-concentration 

proceedings on the proposed merger of Axel Springer AG and ProSiebenSat.1 Media AG, 

show that the current regulations under substantive law included in the Interstate Treaty on 

Broadcasting on ensuring plurality of opinion may also serve to cope with new problems, 

such as the change in the platform operators’ role. The call for constantly new, more detailed 

regulations fails to recognize the function a law may and must fulfill. If statutory provisions 

require forecasts and assessments, it is the obvious choice to entrust the interpretation and 

decision to a commission of independent experts. This applies even more so with regard to 

sectors which are extremely sensitive in terms of fundamental rights, such as broadcasting, 

which is additionally characterized by the imperative to be beyond the control of the state 

(staatsfern). These observations, however, do not exclude mere clarifications of existing pro-

visions. The KEK provides detailed proposals in this respect.  

 

As foreign-language programs gain in importance for the formation of opinion against the 

background of an increasing number of citizens with a migration background and EU citizens 



 

 27

from other Member States living in Germany, they should be included when determining the 

audience shares.  

 

Platform operators may exercise an influence on program contents through their distribution, 

packaging, marketing and arrangement of the programs. In addition, when determining the 

relationship between platform operators and broadcasting license holders, the question of 

who the broadcaster actually is must be answered. In view of an increase in the importance 

of the platform operators in the television sector, it seems appropriate to include a definition 

of the term “broadcaster” in the Interstate Treaty on Broadcasting. In light of the question of 

whether institutions with public authority, state-owned stock corporations or limited liability 

companies (“Eigengesellschaften”), and state-controlled public-private partnerships may 

broadcast television programs, it is recommended that explicit criteria for “beyond the control 

of the state” be included when determining the broadcaster. 

 

The KEK, in contrast, objects to the request to introduce a restriction of shareholding in na-

tionwide TV broadcasters for foreign companies. Despite the fact that such regulation would 

be in breach of principles of EU law regarding the right of establishment and the prohibition 

of discriminatory practices for companies from EU Member States other than Germany and 

thus is generally excluded with regard to EU foreigners, furthermore, the restriction would not 

contribute to plurality of opinion. In this regard, the origin of broadcasters and involved par-

ties is irrelevant but rather it is necessary to achieve a variety of providers and programming 

content which is as large as possible. 

 

An improvement in procedural law is possible and welcome. The Interstate Treaty on Broad-

casting already provides for extensive information and cooperation obligations for the broad-

casters which, if applied correctly, provide sufficient regulatory instruments. However, the 

main principles of ensuring plurality of opinion which are precautionary and location-

independent are, however, not implemented in a consistent manner and are only insuffi-

ciently secured under procedural law. This results in delays in proceedings, loss of informa-

tion with regard to individual state media authorities, disadvantages for the broadcasters and 

difficulties in ensuring that the obligation to cooperate is complied with by the parties involved 

in the proceedings should conflict arise. The KEK provides detailed proposals for amend-

ments to address these shortcomings. 

 

KDLM’s authority to revoke a decision made by the KEK with a three-quarter majority of its 

members represents an alien element in the system of media concentration control regard-

less of location. Neither the composition of KDLM nor its mode of voting ensure that the de-



 

 28

cisions rendered by the KEK are assessed pursuant to the criteria of media concentration 

law whatsoever. Against the background of the KEK’s decisions being judicially reviewable 

by administrative courts, there is no need for this type of intra-administrative controlling. The 

KEK suggests dispensing with the KDLM in the future. 

 

The proceedings on the proposed merger between Axel Springer AG and ProSiebenSat.1 

Media AG and the pending administrative court action, however, give reason to consider if in 

cases where several state media authorities are parallelly competent for a single project, one 

authority should be determined as the executive authority. One criteria for determination of 

such could be the channel’s registered office with the largest audience share. 

 

With regard to the composition of the KEK, it is essential that all of the members are experts 

in their respective fields and that they are independent. Therefore, the proposal to appoint 

directors of state media authorities as KEK members according to the model of the KJM has 

to be rejected. Such appointment could contribute to shifting interests with regard to location 

or other considerations which are irrelevant to the consultation of the KEK.  


